Sunday, November 9, 2008

KEAMPUNAN ALLAH


Keampunan Allah sepenuh bumi. ( berdsrkn Zaharuddin Abd Rahman, Metro, 12 Okt)

(artikel ini di edit dr metro… sya hnya mengambil bbrp fakta drinya… insyaAllah menjdi renungan bersm..)

Apabila dosa yg dlakukn x terhitung lagi, msh bolehkah kita mensucikn dri drp sgla noda itu? Msihkh kita punya masa utk kmbli ke pngkl jln dan hdp sbgi manusia yg bersih drp sgla kektrn mksiat dan perbuatn jahat silam?? Msihkh aku akn diterima kmbli oleh Penciptaku?
Rmai yg akn membuka mta apbla tba d sisa2 usia… pd saat itu, seseorg yg mnghbiskn hdpnya dgn maksiat dn nikmt dunia mula sedar yg dia tlah terlalu tua (itupn klau msih ada ksedran) dan perlu kmbli ke pngkl jln… jln yg diredhai Allah…
Sesungguhnya Allah itu Maha pengasih dan Maha Penyayang. Allah juga Al-Wahhab (yg Maha Memberi). Kasih dan sygnya tmph kpd manusia dgn pengampnn bgi mereka yg sentiasa berdoa dan berhrp. Kerana sifat yg Maha Memberi Allah itulah, hamba2 nya hrus yakin akan pengampn dan pertlongan Allah. Meminta hnya pada Nya. Allah itu memberi tnpa ada syarat (terms n condition). Bygkn klau Allah mengmpnkn kita dgn bersyarat? Adakh kita mmpu utk melepasi syart2 Nya? Jika Allah mentpkan yg solat itu hrus khusyuk, rsa2nya ada brapa bnyk solat kita yg menepati terms and regulations tu? Kdg2 hamba ini mmg x sedar dri... tak pnh menyedari status dri sendri... btpa bruk dan daif amln kita utk mendpt apa yg kita tlh dpt sblm kita pandai lg berkta2... btpa Allah itu Al-Wahhab... Allahuakbar!
Drpd Anas RA, ktanya, “Aku dgr Rasulullah SAW bersabda, ‘ Allah berfirman: Hai ank Adam ! Sesungghnya engkau berdoa dan berharap pdKu, Aku ampni bg engkau d ats dosa yg ada pd engkau dan Aku tidak peduli. Hai ank Adam! Klau smpi dosa engkau ke awn lngt, kemudian itu engkau mohon keampnnKu, nescaya aku ampuni engkau. Hai ank Adam! Sesngghnya klau engkau dtg pdKu dgn kslhn sepenuh bumi (ini) kmdn engkau temui Aku pdhal tiada engkau mempersekutukn Aku dgn sesuatu, nescaya Aku beri kpd engkau keampunan dgn sepenuh bumi.” (sahih Al-Tarmizi)
Keampn Allah adlh sepnh bumi, bgtulah bsarnya kasih dan syg Allah pd hamba manusianya... bagaimana syg kita pdNya? Skjp pn sgt pyh untuk mengingatinya... tetapi, btpa Allah itu mha Agung, tak pnh dia mengungkit nikmat yg tlh di beri. Jika org lain, psti akn dibca apa yg tlah dia bri (bkn org lain, dri kita sendri juga bgtu)...
Memhn keampnn @ beristighfar membwa kpd mksd memnta keampnn dgn lidah dan bertaubt di hati dan menghntikan perlakuan dosa yg penh dilakkn spya seiring dgn pemohnn itu. Istighfar yg afdal dimulai dgn pujian pd Allah dn diikut pengakuan diats dosa yg dilkukn sebelum memnta keampunn.
Memohon keampn itu dibahagi kpd 3 iaitu istighfar dr golongn org berdosa yg mhu diampuni dan tkutkn seksaan; golongan ke2, glgn org yg salih utk melnyapkn x snang hati krna krg bersyukur dan kelalaian hati; dan golongn ke3, glgn nabi utk menmbh lg syukur mrk ke hadrt Ilahi.
Kesmplnnya, bgi mendptkn keampnan Allah, seseorg manusia itu, hndklah berdoa dan menaruh hrpn bhwa doa diterima-Nya, istighfar dan yg pling ptg ialah tauhid pd iktikad atau kepercayaan. Wallahualam.

2 comments:

kerishitam said...

coretan yg ringkas tetapi penuh pengertian..tp tulisan ada yang lengkap, ada juga yang ringkas..jd kurang sedap bila dibaca..harap si penulis tak ulangi lagi..maaf andai komen ni terlalu mendesak =p..wallahua'lam,

nur_petunjuk said...

huhuhu, time saya read blik pun rasernye bnyk sgt usage simplify words dlm post yg ni... sori yer, mane yg bruk dtg dri saya, yg baik dan cantik hnya dri Allah taala