Sunday, November 9, 2008

tawadduk dan Qanaah


Rasulullah SAW bersabda,
“setiap hamba yg memberi maaf, Allah SWT pasti akn menmbhkan kemuliaan utknya. Dan setiap seseorg bertawadhuk, psti akn diangkt-Nya dia”

Rasulullah SAW bersabda lagi:
“ beruntunglah org yg bertawadhuk bkn krn dlm kemiskinan dan menggnkan hartanya yg dia kmplkan bkn dlm kemaksiatan srta mengasihi org2 hina dan miskin, juga menggauli ahli fiqih dan ahli hikmah”

Rasulullah bersabda lagi…

“Tuhanku, mempersilakan aku memilih antra 2 per; Agar aku jd hamba tetapi Rasul atau jd raja ttpi Nabi. Aku tidak tahu mana yg msti dipilih, kemudian aku memandg Jibril dan dia berkata, “bertawadhuklah kpd Tuhanmu.” Maka aku berkata, “jadi hamba tetapi Rasul”

Allah SWT bersabda kpd Nabi Musa AS:
“ yg aku terima hnya solat org yg bertawadhuk terhdp keagungan-Ku, x sombong terhdp makhluk-Ku, dan hatinya sentiasa tkut kepada-Ku.”

Juga Rasulullah bersabda,
“pemurah adalah taqwa, mulia adlh tawadhuk dan yakin adlh kaya”

Rasulullah juga bersabda; “ 4 perkara yg x akn dikasihikan kecuali kpd org yg disukai; diam adlh awal ibadah, tawakal kpd Allah, tawadhuk dan zuhud didunia.”

Alangkah indah didlm syair:

Tawadhuklah, kau akn jadi bgikan bintang indah,,
Sepertinya di permukaan air, meskipun tinggi dan jauh.
Jgnlah kau sprt asap tinggi di udara,
Padahal ia amat hina.

Qanaah (menerima terhdp apa yg telah dibri Allah utknya), Rasulullah jg bersabda, ”kemuliaan seorg mukmin brda dlm watak kayanya dr manusia. Maka dlm watak qanaah terltak kemerdekaan dan kemuliaan”

Juga disebut dlm syair,
Tinggalknlah kegilaan dan gemerlapan dunia,
Jgn kau tertipu olh perlumbaannya,
Terimalah apa yg diberikan oleh Ar-Rahman,
Sungguh qanaah itu harta yg tidak akan habis.
Meskpn berlebihan yg kamu kumplkan.
Tidak manfaat bgimu dlm kehidupan

~ref: terjemahan kitab ”MUKASHAFAH AL-QULUB” karangan Imam Al-Ghazali.~

No comments: